The Artists / Les artistes

Marc-André Hamelin, piano

[English]

“A performer of near-superhuman technical prowess” (The New York Times), pianist Marc-André Hamelin is known worldwide for his unrivaled blend of consummate musicianship and brilliant technique in the great works of the established repertoire, as well as for his intrepid exploration of the rarities of the 19th, 20th, and 21st centuries. He regularly performs around the globe with the leading orchestras and conductors of our time, and gives recitals at major concert venues and festivals worldwide.

Highlights of Mr. Hamelin’s 2023–2024 season include a vast variety of repertoire performed with the Philharmonisches Orchester Hagen (Beethoven’s Piano Concerto No. 3), Netherlands Radio Philharmonic (Reger’s Piano Concerto), and Los Angeles Chamber Orchestra (music by Franck and Boulanger). Recital and chamber music appearances take Mr. Hamelin to Prague, Poland, Oslo, Hamburg’s Elbphilharmonie, London’s Wigmore Hall, Amsterdam’s Muziekgebouw, Portland Piano International, Cleveland Chamber Music Society, Cliburn Concerts and Brevard Music Center with Johannes Moser, and across the U.S. with the Takács Quartet. Festival appearances include Tanglewood, Le Festival de Lanaudière, Grand Teton Music Festival, Tuckamore Festival, Schubertiade, and Rockport Chamber Music Festival.

Mr. Hamelin is an exclusive recording artist for Hyperion Records, where his discography spans more than 70 albums, with notable recordings of a broad range of solo, orchestral, and chamber repertoire. In September 2023, the label released Mr. Hamelin’s recording of Fauré’s Nocturnes and Barcarolles, including the four-hand Dolly Suite, played with his wife, Cathy Fuller. In 2022, he released both a two-disc set of C. P. E. Bach’s sonatas and rondos and a two-disc set of William Bolcom’s complete rags that both received wide critical acclaim.

Mr. Hamelin has composed music throughout his career, with over 30 compositions to his name. The majority of those works—including the Etudes and Toccata on “L’homme armé,” commissioned by the Van Cliburn International Piano Competition—are published by Edition Peters. Mr. Hamelin performed his Toccata on “L’homme armé” along with music by C.P.E. Bach and William Bolcom on NPR’s Tiny Desk in 2023. His most recent work, his Piano Quintet, was premiered in August 2022 by himself and the celebrated Dover Quartet at La Jolla Music Society.

Mr. Hamelin makes his home in the Boston area with his wife, Cathy Fuller, a producer and host at Classical WCRB. Born in Montreal, he is the recipient of a Lifetime Achievement Award from the German Record Critics’ Association, and has received 7 Juno Awards, 11 Grammy nominations, and the 2018 Jean Gimbel Lane Prize in Piano Performance from Northwestern University’s Bienen School of Music. In December 2020, he was awarded the Paul de Hueck and Norman Walford Career Achievement Award for Keyboard Artistry from the Ontario Arts Foundation. Mr. Hamelin is an Officer of the Order of Canada, a Chevalier de l’Ordre national du Québec, and a member of the Royal Society of Canada.

This is Marc-André Hamelin's first recording of the Turangalîla-Symphonie.

marcandrehamelin.com

[Français]

“Interprète capable de prouesses techniques quasi ​ surhumaines” (The New York Times), le pianiste ​ Marc-André Hamelin est internationalement connu ​ pour son mélange inégalé de musicalité et de brio ​ technique, qu’il s’agisse du grand répertoire habituel ​ ou de raretés des XIXe, XXe et XXIe siècles qu’il aime à ​ découvrir et explorer. Il se produit régulièrement de ​ par le monde avec les plus grands orchestres et chefs ​ d’orchestre de notre époque, et donne des récitals ​ dans les grandes salles de concert et les festivals du ​ monde entier. 

Avec déjà plus de 70 enregistrements discographiques ​ à son actif (Hyperion Records), il a balayé un très vaste ​ éventail de répertoires solo, concertant et chambriste. ​ En septembre 2023 est paru un coffret de deux disques ​ de la musique pour piano de Fauré qui faisait suite ​ au coffret des “Complete Rags” de William Bolcom ​ (juin 2022), auquel la critique avait réservé un très ​ bon accueil. 

Outre sa carrière de pianiste interprète, Marc-André ​ Hamelin a également composé de la musique tout au ​ long de sa vie, et a désormais plus de 30 œuvres à ​ son actif, dont la plupart sont publiées par les Éditions ​ Peters, comme par exemple les Études et la Toccata ​ sur L’homme armé, commandées par le Concours ​ international de piano Van Cliburn. Son œuvre la plus ​ récente, le Quintette avec piano, a été créée en août ​ 2022 par le célèbre Quatuor Dover et lui-même au ​ clavier à la La Jolla Music Society. 

Marc-André Hamelin vit dans la région de Boston avec ​ son épouse, Cathy Fuller, productrice et animatrice à ​ Classical WCRB. Né à Montréal, il a reçu un prix pour ​ l’ensemble de sa carrière décerné par l’Association ​ allemande des critiques de disques, sept prix Juno ​ et 11 nominations aux Grammy Awards, ainsi que le ​ Jean Gimbel Lane Prize de la Bienen School of Music ​ de la Northwestern University dans la catégorie ​ “interprétation pianistique” (2018). En décembre ​ 2020, la Fondation des Arts de l’Ontario lui a décerné le ​ Prix Paul de Hueck et Norman Walford pour l’ensemble ​ de sa carrière pianistique. Marc-André Hamelin est ​ Officier de l’Ordre du Canada, Chevalier de l’Ordre ​ national du Québec et membre de la Société royale ​ du Canada.

marcandrehamelin.com


Nathalie Forget, ondes Martenot

[English]

Nathalie Forget was unanimously awarded the First Prize in ondes Martenot at the Conservatoire National Supérieur de Paris, where she studied under Valérie Hartmann-Claverie.

She also has master’s degrees in musical philosophy, with a focus on Olivier Messiaen, and in visual arts (photography).

She has played all across Europe, as well as in the United States and Mexico, with leading conductors and ensembles including Hans Zender, Peter Rundel, Ilan Volkov, Daniel Kawka, Simone Young, Sylvain Cambreling, Heinz Holliger, Kent Nagano, Reinbert de Leeuw, Pierre Boulez, Myung-Whun Chung, the London Sinfonietta, the Gulbenkian Orchestra, the Nederlandse Opera, the NDR Elbphilharmonie Orchestra in Hamburg, the RAI National Symphony Orchestra, the OCBA of Mexico, the SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, the BBC Scottish Symphony Orchestra, the Orchestre Philharmonique de Radio France, and others. Festival appearances include the Kuhmo Chamber Music Festival in Finland, the Biennale Bern, the Festival Messiaen au Pays de La Meije, and several appearances at the BBC Proms in London. 

She’s an interpreter of major works for ondes (Messiaen, Honegger, Milhaud, Varèse, Murail, Jolivet, Koechlin, Scelsi, and others); she's also very invested in contemporary music, improvisation, and rock music (Ensemble Itinéraire, Les Musiques à Ouïr, Collectif WARN!NG, Faust, Radiohead, Ulan Bator, and others) and in premièring radical new repertoire for the instrument. In addition, she combines ondes Martenot with contemporary art in performances and shows with sculptures, voices, photographs, and projections; she questions the notions of Utopia, vibrant and revealing animalism, love, torture, and indifference.

Her recordings include the DVD of Olivier Messiaen’s opera, Saint François d'Assise, conducted by Ingo Metzmacher and staged by Pierre Audi.

Since 2016, she has been ondes Martenot professor at the Conservatoire National Supérieur de Paris.

This is Nathalie Forget's first recording of the Turangalîla-Symphonie.

nathalieforgetondes.com

[Français] 

Nathalie Forget a reçu le premier prix d’ondes Martenot ​ à l’unanimité du Conservatoire national supérieur de ​ Musique et de Danse de Paris (classe de Valérie Hartmann Claverie). Elle est également titulaire d’une maîtrise ​ de philosophie de la musique sur Olivier Messiaen ​ et d’un master en arts plastiques (photographie et ​ performances). ​ 

Elle s’est produite partout en Europe, ainsi qu’aux ​ États-Unis, en Afrique, au Mexique et en Russie sous la ​ direction de chefs tels que Hans Zender, Peter Rundel, ​ Ilan Volkov, Joana Mallwitz, Daniel Kawka, Simone Young, ​ Sylvain Cambreling, Heinz Holliger, Kent Nagano, Marin ​ Alsop, Reinbert de Leeuw, Pierre Boulez, Esa-Pekka ​ Salonen, Myung-Whun Chung, avec notamment le London ​ Sinfonietta, l’Orchestre de la Fondation Gulbenkian, ​ le Nederlandse Opera, l’Orchestre symphonique de la ​ NDR de Hambourg, l’Orchestre symphonique national ​ de la Rai, l’OCBA de Mexico, l’Orchestre symphonique ​ de la SWR de Baden-Baden et Freiburg, le BBC Scottish ​ Symphony Orchestra, l’Orchestre philharmonique de ​ Radio France… ​ 

Elle a joué dans des festivals tels que le Kuhmo Chamber ​ Music Festival en Finlande, la Biennale de Berne, le ​ Festival Messiaen au pays de La Meije et s’est produite ​ à de nombreuses reprises aux BBC Proms de Londres. ​ Elle interprète les œuvres majeures pour ondes ​ (Messiaen, Honegger, Milhaud, Varèse, Murail, Jolivet, ​ Koechlin, Scelsi…) ; elle est également très investie ​ dans la musique contemporaine, l’improvisation et la ​ musique rock (Ensemble Itinéraire, Les Musiques à Ouïr, ​ collectif Warn!ng, Faust, Radiohead, Ulan Bator...), et ​ dans la création d’un répertoire radicalement nouveau ​ 

Elle associe par ailleurs les ondes Martenot à l’art ​ contemporain sous forme de performances (avec ​ sculptures, voix, photographies et projections) ; elle ​ y interroge les notions d’utopie, d’animalité vibrante ​ et révélatrice, d’amour, de torture et d’indifférence. ​ Parmi ses enregistrements figurent le DVD de l’opéra Saint ​ François d’Assise d’Olivier Messiaen, sous la direction ​ d’Ingo Metzmacher, mis en scène par Pierre Audi, ainsi ​ que l’œuvre majeure de Giacinto Scelsi, Uaxuctum, ​ avec l’Orchestre philharmonique et le Chœur de Radio ​ France. Depuis 2016, Nathalie Forget est professeur ​ d’ondes Martenot au CNSM de Paris. En 2020 est paru ​ l’ouvrage d’Éric Valentin L’Insurrection de la douceur, ​ les performances musicales de Nathalie Forget aux ​ Éditions L’Harmattan.

nathalieforgetondes.com


Gustavo Gimeno, conductor

[English]

Gustavo Gimeno is Music Director of the Orchestre ​ Philharmonique du Luxembourg (OPL) – a title he has held since 2015 – and the Toronto Symphony Orchestra ​ (TSO), where his tenure began in 2020/21. He is also ​ Music Director Designate of the Teatro Real in Madrid, ​ where he will assume his role in the 2025/26 season. 

During the 2023/24 season, Gimeno and the TSO usher in a bold new beginning for the Orchestra in its ​ 101st year, with major symphonic works – including ​ Mahler’s Symphony no.3, Brahms’s Symphony no.1, ​ Respighi’s Pines of Rome, and Stravinsky’s Le Sacre du printemps and Pulcinella – presented alongside an unprecedented number of pieces never before performed by the TSO. Among the soloists with whom he will share the stage are Daniil Trifonov, James ​ Ehnes, Emily D’Angelo, Frank Peter Zimmermann, and ​ Jean-Yves Thibaudet. 

With the OPL, he will explore a repertory including ​ Brahms’s Symphony no.4, Rachmaninoff’s Second ​ Piano Concerto, Berlioz’s Symphonie fantastique and Mahler’s Symphony no.5. International touring has formed a significant part of his commitment with the OPL over the past seven years. In 2023/24 he will ​ take the orchestra on tour to Stockholm, Cologne and ​ Belgium. Throughout his tenure, Gimeno and the OPL ​ have visited many of the most prestigious concert halls of Europe, South Korea, and South America and shared the stage with such soloists as Daniel ​ Barenboim, Gautier Capuçon, Anja Harteros, Leonidas ​ Kavakos, Bryn Terfel, Yuja Wang, and Martin Grubinger. ​ A highlight has been performances of the complete ​ Beethoven piano concertos with Krystian Zimerman. 

Gustavo Gimeno is a much sought-after symphonic guest conductor worldwide: his engagements in 2023/24 include the Royal Concertgebouw ​ Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Los ​ Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, ​ Cincinnati Symphony Orchestra and Dallas Symphony ​ Orchestra. In past seasons he has conducted the ​ Berliner Philharmoniker, Münchner Philharmoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, ​ Gewandhausorchester Leipzig, Wiener Symphoniker, ​ Orchestre National de France, Swedish Radio ​ Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, ​ Chicago Symphony Orchestra, National Symphony ​ Orchestra Washington, The Cleveland Orchestra and the Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa ​ Cecilia, among others. His touring projects have taken him as far afield as Japan and Taiwan. 

This recording of Messiaen’s Turangalîla-Symphonie, ​ Gustavo Gimeno’s first project with the TSO for ​ harmonia mundi, further builds on his relationship ​ with the label, for which he has already recorded ​ Rossini’s Stabat Mater, Puccini’s Messa di Gloria and Stravinsky’s ballets L’Oiseau de feu and Apollon musagète with the OPL. 

gustavogimeno.com 

[Français] 

Directeur musical de l’Orchestre Philharmonique du ​ Luxembourg (OPL) depuis 2015, et de l’Orchestre ​ Symphonique de Toronto (TSO), où son mandat a ​ débuté en 2020/21, Gustavo Gimeno est également ​ directeur musical désigné du Teatro Real, où il ​ prendra ses fonctions pour la saison 2025/26. 

Au cours de la saison 2023/24, Gustavo Gimeno et le ​ TSO se lancent dans une audacieuse 101e saison de ​ l’orchestre, avec des œuvres symphoniques majeures ​ – dont la Symphonie no3 de Mahler, la Symphonie no

de Brahms, les Pins de Rome de Respighi et Le Sacre ​ du printemps et Pulcinella de Stravinsky – présentées ​ aux côtés d’un nombre sans précédent d’œuvres ​ jamais interprétées par le TSO. Gustavo Gimeno ​ partagera la scène avec, entre autres solistes, Daniil ​ Trifonov, James Ehnes, Emily D’Angelo, Frank Peter ​ Zimmermann et Jean-Yves Thibaudet. 

Avec l’OPL, il explore un répertoire comprenant la ​ Symphonie no 4 de Brahms, le Concerto pour piano no 2 de Rachmaninov, la Symphonie fantastique de Berlioz ​ et la Symphonie no 5 de Mahler. Au cours de ces sept ​ dernières années, les tournées internationales ont ​ constitué une part importante de son engagement ​ avec l’OPL, qu’il dirige jusqu’à Stockholm, Cologne ​ ou encore en Belgique au cours de la seule saison ​ 2023/24. Tout au long de son mandat, Gustavo ​ Gimeno et l’OPL ont visité de nombreuses salles de ​ concert parmi les plus prestigieuses d’Europe, de ​ Corée du Sud et d’Amérique du Sud, et ils ont partagé ​ la scène avec des solistes tels que Daniel Barenboim, ​ Gautier Capuçon, Anja Harteros, Leonidas Kavakos, ​ Bryn Terfel, Yuja Wang et Martin Grubinger. L’intégrale ​ des concertos pour piano de Beethoven avec Krystian ​ Zimerman reste un moment fort de cette période. ​ 

Gustavo Gimeno est très demandé comme chef ​ d’orchestre symphonique invité dans le monde ​ entier : en 2023/24, il se produira notamment avec ​ l’Orchestre royal du Concertgebouw d’Amsterdam, ​ l’Orchestre philharmonique de Londres, l’Orchestre ​ philharmonique de Los Angeles, les orchestres ​ symphoniques de San Francisco, Cincinnati et ​ Dallas. Les saisons précédentes, il a dirigé l’Orchestre ​ philharmonique de Berlin, le Philharmonique ​ de Munich, l’Orchestre symphonique de la ​ Radiodiffusion bavaroise, le Gewandhaus de Leipzig, ​ le Symphonique de Vienne, l’Orchestre national ​ de France, l’Orchestre symphonique de la Radio ​ suédoise, les orchestres symphoniques de Boston, ​ Chicago et Washington, l’Orchestre de Cleveland et ​ l’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia. ​ Il a participé à des tournées qui l’ont conduit jusqu’au ​ Japon et à Taïwan. ​ Cet enregistrement de la Turangalîla-Symphonie de Messiaen, premier projet de Gustavo Gimeno ​ avec le TSO pour harmonia mundi, s’inscrit dans le ​ prolongement de la relation du chef avec le label, ​ pour lequel il a enregistré le Stabat Mater de Rossini, ​ la Messa di Gloria de Puccini et les ballets L’Oiseau ​ de feu et Apollon musagète de Stravinsky avec l’OPL.

gustavogimeno.com 


Toronto Symphony Orchestra

[English]

For over a century, the Toronto Symphony Orchestra (TSO) has played a fundamental role in shaping and celebrating Canadian culture. With a storied history of acclaimed concerts and recordings, Canadian and international tours, and impactful community partnerships, the orchestra is dedicated to engaging and enriching local and national communities through vibrant musical experiences. Music Director ​ Gustavo Gimeno brings an expansive artistic vision, ​ intellectual curiosity, and sense of adventure to programming the 93-musician orchestra that serves ​ Toronto – one of the world’s most diverse cities. 

As a group of artists, teachers, and advocates who share the belief that music has the power to heal, ​ inspire, and connect people from all walks of life, ​ the TSO engages audiences young and old through an array of education, community-access, and ​ health and wellness initiatives: The 2023/24 season ​ marks the 50th anniversary of the TSO-affiliated ​ Toronto Symphony Youth Orchestra – a tuition-free training program dedicated to cultivating the next generation of Canadian artists. It holds open houses and free concerts for members of the public at its longtime home of Roy Thomson Hall. Its Relaxed ​ Performances are designed to be more welcoming for neurodiverse patrons, including those on the autism spectrum, and those with sensory and communication disorders, ADHD, and dementia. ​ Art of Healing, its partnership with the Centre ​ 

for Addiction and Mental Health, supports First ​ Nations, Inuit, and Métis patients through musical storytelling and composition. TSOUND Connections harnesses music and technology to connect TSO ​ musicians with seniors in care, to reduce social ​ isolation and support well-being. Its Morning with the Toronto Symphony Orchestra program offers Open Rehearsals for high school music students from across the Greater Toronto Area. ​ And, in partnership with the Toronto Public Library, ​ Symphony Storytime features orchestra members performing live alongside the reading of children’s stories, expanding access for families and children to literacy and music education. 

Since the orchestra’s first release in 1952, recordings have been an integral component of the TSO’s artistic legacy. Of the more than 150 titles in its discography, ​ many have been nominated for prestigious awards. ​ Most recently, its 2018 recording of works by ​ Vaughan Williams, under TSO Conductor Emeritus ​ Peter Oundjian, and 2021 recording of Massenet’s ​ Thaïs, under TSO Conductor Laureate Sir Andrew ​ Davis, both on Chandos, won JUNO Awards, with the former also receiving a GRAMMY® nomination. ​ This recording marks the TSO’s first collaboration with Harmonia Mundi and its second recording of ​ Turangalîla-Symphonie. The first was made in 1968 ​ on RCA, under then–Music Director Seiji Ozawa. It also earned a GRAMMY® nomination and is widely considered to be a definitive interpretation of ​ Messiaen’s masterwork. 

tso.ca 

DEDICATION 

We dedicate this recording of Olivier Messiaen’s Turangalîla-Symphonie, an epic expression of boundless love and divine joy, to the memory of Hans and Susan Brenninkmeyer. ​ Their shared passion left an indelible impact on the Toronto Symphony Orchestra, ​ and their legacy continues to resonate throughout our community. 

A PERSONAL REMEMBRANCE 

During the editing stage of this recording, we heard the devastating news of the death of ​ Susan Brenninkmeyer. Suzy was a dear friend, and she and her husband, Hans, were two of the Orchestra’s most fervent supporters. Together they attended concerts for more than 30 years and developed strong connections with my predecessors Sir Andrew Davis and Peter Oundjian. After Hans’s tragic death in 2019, ​ Suzy enthusiastically supported my appearances in his memory. Their love was legendary, and their joy irrepressible, and I cannot think of a more fitting tribute to their memory than this dedication. Gustavo Gimeno, TSO Music Director

[Français] 

Depuis plus d’un siècle, l’Orchestre symphonique de Toronto (TSO) contribue à façonner et à honorer ​ la culture canadienne. Fort d’une histoire riche en ​ concerts et enregistrements acclamés, en tournées ​ au Canada comme dans le reste du monde et en ​ partenariats fertiles, l’orchestre investit et enrichit ​ le quotidien des communautés locales et nationales ​ par des expériences musicales à forte résonance. ​ Son directeur musical, Gustavo Gimeno, apporte à ​ la programmation de cet orchestre de 93 musiciens ​ au service de Toronto – l’une des villes les plus ​ diversifiées du monde –, toute l’amplitude de sa ​ vision artistique, sa curiosité intellectuelle et son ​ goût pour l’aventure. 

Ensemble d’artistes, d’enseignants et de militants ​ partageant la conviction que la musique a le pouvoir ​ de guérir, d’inspirer et de tisser des liens entre les ​ gens de tous les horizons, le TSO se tourne vers les ​ publics jeunes et moins jeunes à travers un éventail ​ d’initiatives en matière d’éducation, d’intégration à ​ la communauté, de santé et de bien-être : la saison ​ 2023/24 célèbre le 50e anniversaire de l’Orchestre ​ Symphonique des Jeunes de Toronto (TSYO), affilié ​ au TSO, qui forme gratuitement la génération ​ d’artistes canadiens en devenir. Le TSO organise des ​ journées portes ouvertes et des concerts gratuits ​ au Roy Thomson Hall, sa résidence de longue date. ​ Les Relaxed Performances sont des manifestations ​ vouées au public neurodivergent, comprenant ​ parmi d’autres des autistes, des personnes ayant ​ des troubles sensoriels et de la communication, ​ des déficits d’attention avec ou sans hyperactivité ​ (TDAH) ou souffrant de démence. Art of Healing, ​ 

en partenariat avec le Centre de toxicomanie et ​ de santé mentale, soutient les patients issus ​ des Premières nations (peuples autochtones du ​ Canada), des Inuits et des Métis par le biais de ​ contes et de compositions musicales. TSOUND ​ Connections conjugue musique et technologie pour ​ créer des liens entre musiciens du TSO et personnes ​ âgées en soins, afin de réduire l’isolement social ​ et renforcer leur bien-être. Le programme Morning ​ with the Toronto Symphony Orchestra propose des ​ répétitions ouvertes aux élèves de musique des ​ écoles secondaires de la région du Grand Toronto. Et ​ enfin, dans le cadre du Symphony Storytime, mis en ​ place en partenariat avec la Bibliothèque publique ​ de Toronto, les membres de l’orchestre se produisent ​ en direct tout en lisant des histoires pour enfants, ce ​ qui permet d’élargir l’accès des familles et enfants à ​ l’alphabétisation et à l’éducation musicale. 

Depuis la première gravure sonore de l’orchestre ​ en 1952, les enregistrements représentent un ​ volet important de l’héritage artistique du TSO. ​ Un grand nombre des plus de 150 titres inscrits ​ à sa discographie ont été nominés pour des prix ​ prestigieux. Parmi les plus récents, celui d’œuvres ​ de Vaughan Williams en 2018, sous la direction du ​ Conductor Emeritus du TSO Peter Oundjian, et le ​ Thaïs de Massenet, en 2021, sous la direction du ​ Conductor Laureate du TSO, Sir Andrew Davis. Les deux enregistrements parus chez Chandos ont ​ remporté les prix JUNO et, pour le premier cité, ​ une nomination aux GRAMMY®. Le présent disque ​ scelle la toute première collaboration du TSO ​ avec harmonia mundi et il s’agit de son deuxième ​ enregistrement de la Turangalîla-Symphonie. Le ​ premier, produit en 1968 chez RCA sous la baguette ​ du directeur musical de l’époque, Seiji Ozawa, avait également été nommé aux GRAMMY® et reste ​ considéré comme une interprétation de référence du ​ chef-d’œuvre de Messiaen. 

tso.ca 

 

 

 

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About Turangalila - Toronto Symphony Orchestra

For over a century, the Toronto Symphony Orchestra (TSO) has played a fundamental role in shaping and celebrating Canadian culture. With a storied history of acclaimed concerts and recordings, Canadian and international tours, and impactful community partnerships, the orchestra is dedicated to engaging and enriching local and national communities through vibrant musical experiences. Music Director Gustavo Gimeno brings an expansive artistic vision,  intellectual curiosity, and sense of adventure to programming the 93-musician orchestra that serves Toronto – one of the world’s most diverse cities. 

As a group of artists, teachers, and advocates who share the belief that music has the power to heal, inspire, and connect people from all walks of life, the TSO engages audiences young and old through an array of education, community-access, and health and wellness initiatives: The 2023/24 season marks the 50th anniversary of the TSO-affiliated Toronto Symphony Youth Orchestra – a tuition-free training program dedicated to cultivating the next generation of Canadian artists. It holds open houses and free concerts for members of the public at its longtime home of Roy Thomson Hall. Its Relaxed Performances are designed to be more welcoming for neurodiverse patrons, including those on the autism spectrum, and those with sensory and communication disorders, ADHD, and dementia. Art of Healing, its partnership with the Centre for Addiction and Mental Health, supports First  Nations, Inuit, and Métis patients through musical storytelling and composition. TSOUND Connections harnesses music and technology to connect TSO musicians with seniors in care, to reduce social isolation and support well-being. Its Morning with the Toronto Symphony Orchestra program offers Open Rehearsals for high school music students from across the Greater Toronto Area. And, in partnership with the Toronto Public Library, Symphony Storytime features orchestra members performing live alongside the reading of children’s stories, expanding access for families and children to literacy and music education. 

Since the orchestra’s first release in 1952, recordings have been an integral component of the TSO’s artistic legacy. Of the more than 150 titles in its discography, many have been nominated for prestigious awards. Most recently, its 2019 recording of works by Vaughan Williams, under TSO Conductor Emeritus Peter Oundjian, and 2021 recording of Massenet’s Thaïs, under TSO Conductor Laureate Sir Andrew  Davis, both on Chandos, won JUNO Awards, with the former also receiving a GRAMMY® nomination. This recording marks the TSO’s first collaboration with Harmonia Mundi and its second recording of Turangalîla-Symphonie. The first was made in 1968  on RCA, under then–Music Director Seiji Ozawa. It also earned a GRAMMY® nomination and is widely considered to be a definitive interpretation of Messiaen’s masterwork. 

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